maandag 13 augustus 2012

Een heerlijk taart-weekend!

Soms kan je je ding echt kwijt in taarten. Het is natuurlijk altijd leuk om een taart te maken, maar de ene keer heb je er meer mee dan de andere. En afgelopen weekend mocht ik 2 taarten maken die echt heel leuk waren.

De eerste was voor de verjaardag van de dochter van een vriendin; het meisje werd 13. En 13 vind ik zo een magische leeftijd. Ik herinner me mijn 13de verjaardag nog steeds. Het was zo spannend! Ik stond echt op de rand van de puberteit, ik voelde mijn lichaam veranderen en ik begon de wereld met andere ogen te zien. Op mijn verjaardag mocht ik voor het eerst alleen met vriendinnen naar een pretpark. En jongens werden plots zo interessant ;-)
Volgens de vriendin is haar dochter helemaal in-to Twilight sinds kort, en dan vooral in-to Jacob, één van de weerwolven. Ik ben ook een geweldige Twilight fan, maar dan eerder in team Edward. Maar goed, dat kon de pret niet drukken.
Een Twilight taart mag best wat dramatisch zijn. Ik had een tijd geleden al eetbare foto's besteld van Jacob en een rommelmarkt afgezocht naar een klein fotolijstje dat ik kon gebruiken om een mal met silli te maken. Dat zou ik dan bovenop de taart zetten. En aan de zijkant wilde ik graag silhouetten van wolven, huilend naar de maan. Een dramatische roos, wit met rode rand, mocht ook niet ontbreken. De onderste taart wilde ik vrij simpel houden.
Zo gezegd, zo gedaan.

En dit werd het resultaat:

Bekleed met marsepein (een mix van wit en blanke marsepein om een ivoorkleur te krijgen). De lijstjes zijn van witte kneedbare chocolade (het effect had misschien net iets beter geweest met fondant). Gevuld met kokoscrème en limoenpudding; een lekker frisse en zomerse vulling.

Ze was er heel gelukkig mee :-D












De tweede taart die ik mocht maken was voor het nichtje van een kennis. De dame in kwestie was jarig en haar grote nicht wilde haar verrassen met een gepersonaliseerde taart. Ze is een ballerina, die ook piano speelt. En ze staat op de rand van een verhuis en dus de laatste nachten in haar vertrouwde kamertje. Haar naam is heel fleurig en dus de bloempjes moesten overal op de taart aanwezig zijn. Met het jonge meisje in het achterhoofd was het plan om een ballerina te boetseren, die in haar kamertje met verhuisdozen ballet doet. Roosjes over de hele taart en de piano moest een basis vormen.
Voor elke taart probeer ik een schets te maken (hoewel ik geen goeie tekenaar ben), meer ook om mezelf een leidraad te geven wanneer ik begin met de decoraties.
En dan heb je van die momenten dat de schets helemaal tot leven komt in de taart.

Voor jullie laat ik dit eens zien (maar niet lachen om mijn gebrek aan tekentalent! Je bent gewaarschuwd!)


De ballerina bleek d'r haren vooral in een dotje te dragen, en had ook een typisch paars brilletje dat niet mocht ontbreken.
















En zo werd de taart:
I love it when a plan comes together!

Gevuld met chocomousse en pudding omdat de jarige zo gek is op chocolade (en wat allergieën heeft voor bepaalde fruitsoorten dus best geen risico's te nemen). Bekleed met marsefond (1/3 marsepein en 2/3 fondant - vooral omdat ik dit het fijnste vind om mee te werken) en de decoraties van fondant en RI. De sock monkey in de verhuisdoos was van kneedbare chocolade, alsook de houten vloer van het kamertje.










Ah, na zo'n weekend is je hoofd leeg, zijn je armen moe en je creativiteit-batterijen helemaal opgeladen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten